Treceți la conținutul principal

SCRISOARE DESCHISĂ. ANULAŢI prevederile OMS 119/2014 care AFECTEAZĂ ÎN MOD DIRECT fermele zootehnice!

SCRISOARE DESCHISĂ. ANULAŢI prevederile OMS 119/2014 care AFECTEAZĂ ÎN MOD DIRECT fermele zootehnice!

UN ORDIN CARE LOVEȘTE ÎN FERMELE ROMÂNEȘTI! Mai multe organizații ale fermierilor români cer imperios Ministerului Sănătății explicarea unui ordin aberant ale cărui prevederi duc la falimentarea fermelor de creștere a animalelor. Este vorba despre Ordinul Ministerului Sanatatii 119/2014.
Scrisoare deschisă către:
1. Administraţia Prezidenţială
2. Prim-ministrul Romaniei
3. Ministerul Sănătăţii
4. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
5. Parlamentul României CAMERA DEPUTATILOR
    • Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice
    • Comisia pentru sănătate şi familie
6. Parlamentul României SENAT
    • Comisia pentru agricultură, industrie alimentară si dezvoltare rurală
    • Comisia pentru sănătate publică
7. INSTITUŢIA AVOCATUL POPORULUI

Încă de la aderarea României la spaţiul comunitar, fiecare instituţie publică are responsabilităţile sale - de activitate, de raportare, de notificare către Bruxelles.
Ordinul M.S. nr. 119/2014 modificat in 2018 abordează în câteva articole prevederi legate de fermele de animale, pornind de la numărul de capete, distanţe pe specii faţă de locuinţe şi alte prevederi.
Partea legislativă dedicată fermelor există iar introducerea de prevederi pentru ferme în Ordinul Ministerului Sănătăţii este percepută ca o supra-legislaţie care complică şi mai mult activitatea şi existenţa atât a fermelor active cât şi a celor aflate în conservare, modernizare, precum şi a fermelor în curs de înfiinţare. De asemenea, OMS 119/2014 are efecte negative şi asupra accesului la fondurile europene a potenţialilor beneficiari.
În sprijinul celor afirmate sunt si concluziile ”Studiului de evaluare - Evaluarea impactului supra-reglementării asupra implementării PNDR 2014-2020” martie 2019 Elaborat de Autoritatea de Management din Cadrul MADR unde la paginile 50, 65, 78 şi 169 se specifică faptul că unele măsuri cum ar fi 4.2, 6.1 şi 6.2 din cadrul PNDR 2014-2020 nu au fost implementate sau parţial implementate datorită Supra-reglementării prin Ordinul OMS 119/2014 cu completările ulterioare. De menţionat că la nivelul Uniunii Europene nu există o reglementare legislativă de acest gen.
Revista Ferma s-a alăturat, în acest demers de conştientizare a impactului negativ pe care OMS 119/2014 îl are asupra zootehniei, organizaţiilor profesionale reprezentative din sectorul agroalimentar şi în mod special pentru sectorul creşterii păsărilor şi porcinelor din România atât prin numărul de membri cât şi prin ponderea acestora, asigură peste 80% în producţia naţională din acest sector.
Aşa cum am arătat anterior, membrii organizaţiilor semnatare cumulează şi se adresează unui procent semnificativ din activitatea în sectoarele menţionate, asigurând zeci de mii de locuri de muncă directe şi contribuind la garantarea securităţii alimentare naţionale pentru aceste produse de importanţă majoră. Aşa cum este menţionat în Programul de Guvernare 2017-2020, la capitolul “Politici agricole şi de dezvoltare rurală“, se doreste ca “sectorul agricol să devină un motor de creştere economică şi o sursă de locuri de muncă pentru populaţia din mediul rural”. La acelasi capitol se introduce la punctul 5 o măsura de susţinere pentru produsele deficitare, printre care se regăseşte carnea de porc, având ca scop “reducerea importurilor şi asigurarea consumului din producţie internă”, iar punctul 6 se refera la creşterea absorbţiei fondurilor europene, având ca efect dorit “creşterea valorii adăugate a produselor, menţinerea activităţilor în mediul rural; stimularea investiţiilor; dezvoltare rurală durabilă”.
Afectarea desfăşurării normale a activităţii gospodăriilor din zona rurală, antreprenorilor mici şi mijlocii cât şi marilor producători este de natură a produce consecinţe severe, prin prisma scăderii numărului de locuri de muncă şi a veniturilor persoanelor implicate, prin reducerea producţiei interne, în special de pasăre şi porc, prin posibila creştere a preţului cărnii pentru consumatori, prin accentuarea lipsei de performanţă a produselor româneşti comparativ cu cele provenite din afara ţării şi prin scăderea gradului de valorificare a cerealelor produse în Romania.
Facem aceste menţiuni pentru a sublinia posibilele consecinţe ale modului neunitar de interpretare şi ale punerii în aplicare a actului normativ precizat, şi care au generat deja numeroase impedimente, semnalate de mulţi dintre membrii noştri, în obţinerea de avize, autorizaţii sau în desfăşurarea activităţilor reglementate şi autorizate, impedimente care conduc la îngreunarea şi în unele cazuri chiar imposibilitatea producerii de animale şi păsări, la imposibilitatea atragerii de fonduri europene de către tineri fermieri care doresc să înceapă o activitate de producţie zootehnica şi pot conduce chiar şi la închiderea unor unităţi care funcţionează în prezent.
Precizarea unei distanţe de amplasare a unui obiectiv zootehnic fără a fi fundamentat ştiinţific şi legal contravin oricărui principiu de mediu sau de sănătate publică aplicat în Comunitatea Europeană. Din analizarea Ordinul 119 din 2014 al Ministrului Sănătăţii şi compararea cu legislaţia naţională şi europeană din domeniu, cât şi cu literatura de specialitate consultată, rezultă clar o neconcordanţă între acest ordin şi prevederi legale naţionale şi europene, căt şi defavorizarea fermierului/gospodarului român în comparaţie cu cel european. Legislaţia naţională trebuie să fie armonizată cu legislaţia europeană, deasemenea, ar trebuie să protejeze cetăţeanul şi să-l ajute indiferent dacă este producător sau consumator. Între cele două categorii trebuie să existe o legislaţie care să nu dezavantajeze o parte şi să avantajeze pe alta. Ordinul 119/2014 dezavantajează fermierii români cât şi pe micii gospodari, încălcându-le drepturile fundamentale cu privire la creearea unui climat propice pentru dezvoltarea şi bunăstarea lor.
Precizăm faptul că toate riscurile legate atât de posibila afectare a pânzei freatice cât şi eventualele riscuri de habitat pentru locuitorii din apropierea fermelor sunt elemente de bază în exigenţele de mediu pentru fermieri, la obţinerea AM (Autorizaţie de mediu) sau AIM (Autorizaţie Integrată de Mediu) - pornind de la micşorarea vitezei in localitate, studii de specialitate pentru difuzarea mirosurilor şi măsurători lunare ale diferiţilor poluanţi, realizarea de perdele de arbori in direcţia vântului, separarea dejecţiilor in lichide şi solide şi apoi depozitarea lor 6 luni fără mirosuri, utilizarea de bacterii, enzime pentru purinul din hale care distrug mirosurile neplăcute, utilizarea de tehnologii noi de circulaţie a dejecţiilor numai prin spaţii acoperite şi neutralizarea acestora, camere de congelare pentru animalele moarte, transportul la unităţile de neutralizare in maşini speciale.
Vă rugăm să aveţi amabilitatea de a lua în considerare propunerea noastră şi a ne sprijini pentru ELIMINAREA din Ordinul în discuţie, de către Ministerul Sănătăţii, a tuturor prevederilor legate de ferme, exploataţii zootehnice, zootehnie în general, prevederi care se regăsesc în responsabilităţile M.A.D.R., Ministerului Mediului şi A.N.S.V.S.A.
Deoarece reglementarea strictă a unor distanţe minime între unităţile care produc disconfort, în speţă exploataţiile zootehnice/gospodăriile populaţiei şi locuinţe, precum şi numărul maxim de animale pe exploataţie zootehnică/gospodărie contravin cu prevederile din Constituţia României, art 148, Legea 278/2013, O.U.G. 195/2005, Ordin Ministerul Mediului şi gospodăririi Apelor 1182 din 22.11.2005 şi Ordin Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale nr 1270 din 30.11.2005 cât şi  DIRECTIVA (UE) Nr. 75 din 24 noiembrie 2010.
În urma celor expuse rezultă necesitatea modificării urgente a situaţiei existente în fapt deoarece produc consecinţe socio-economice deosebit de grave în mediul societăţii româneşti.
Ne manifestăm disponibilitatea de a furniza informaţii suplimentare şi participa la întâlniri de clarificare pe acest subiect.

Comitetul de iniţiativă pentru remedierea problemelor cauzate de OMS 119/2014,

 REVISTA FERMA
 FUNDAŢIA REVISTEI FERMA
 ASOCIATIA CRESCATORILOR DE PASARI DE CARNE SI OUA DIN JUDEŢUL IAŞI
 ASOCIAŢIA PRODUCĂTORILOR DE CARNE DE PORC DIN ROMÂNIA
 UNIUNEA CRESCATORILOR DE PASARI DIN ROMANIA
 ASOCIAŢIA CRESCATORILOR SI EXPORTATORILOR DE BOVINE, OVINE, PORCINE DIN ROMANIA
 FEDERAŢIA CRESCĂTORILOR DE BOVINE DIN ROMÂNIA - F.C.B.R.
 FEDERATIA NAŢIONALĂ PRO-AGRO A PRODUCATORILOR DIN AGRICULTURA, INDUSTRIE ALIMENTARA SI SERVICII CONEXE DIN ROMANIA
 ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A COOPERATIVELOR AGROALIMENTARE DIN ROMANIA COOP RO
 FEDERAŢIA SINDICATELOR DIN AGRICULTURĂ - TERRA
Citiţi şi:

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere Leonard STAFIE, Nicoleta DRAGOMIR Cu ce începe ferma de hobby şi când apare afacerea? Când începem să vorbim despre eficienţă şi cum trebuie să ne investim banii pentru a-i putea amortiza economic? Vă oferim spre exemplificare povestea unei familii nădlăcane şi ferma lor cu găini ouătoare: de la prima găină şi primul ou, la sfaturile tehnologice care le vor transforma pasiunea în afacere. Ce-a fost înainte: OUL sau GĂINA?  Eficienţa economică a unei ferme de găini ouătoare ar răspunde că  preţul oului pe piaţă  şi, bineînţeles,  costul de producţie al oului în fermă . În cazul familiei Kukucska din Nădlac, judeţul Arad, factorul declanşator al investiţiei a fost dorinţa de a face bani. Plecaţi de ceva vreme la lucru în Germania, Gerhard şi Ramona visau la întoarcerea acasă, într-o bună zi... doar că nu găseau şi motivaţia suficient de puternică pentru a lua decizia. „Am venit de sărbători acasă, în iarna lui 2017, m-am dus la tata, mi s-a

“Expoziţia Regională de Bubaline” va avea loc în data de 21 mai 2009, în localitatea Românaşi, judeţul Sălaj.

SC Global Distribution Group SRL, organizatorul manifestării împreună cu partenerii: Asociaţia Crescătorilor de bovine din Sălaj şi Asociaţia Crescătorilor de bivoli din Transilvania au anunţat următorul program al expoziţiei: - 10.00 - 10.30 Deschidere eveniment; - Prezentare standuri; - 10.30 – 12.30 Bonitarea si premierea animalelor; - 12.30 - 14.30 Simpozion - Actualitate si perspective in cresterea bubalinelor in Romania; - Lansarea pliantului: “Calendarul reproductiei la bubaline”; Participă crescători de bivoli din judeţele: Sălaj, Bistriţa Năsăud, Cluj şi Maramureş; Evenimentul este organizat in cadrul proiectului: “Implementarea sistemului de exploatare de tip Euro-ferma pentru lapte si carne la specia bubaline - modernizarea sistemelor de crestere, nutritie si reproductie, obtinerea si promovarea produselor traditionale si de nisa din lapte si carne de bubaline ”, cofinanţat de Banca Mondiala si MADR.

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun Leonard Constantin Stafie Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range - notarea cu cifra 1 a oului după sistemul de creştere - a înregistrat în ultimii ani o evoluţie notabilă a efectivelor. Sperăm ca această creştere să se menţină, pentru că acest tip de fermă se pretează foarte bine la orice program de dezvoltare a satului românesc. Pentru a vă reaminti ce înseamnă cifra după sistemul de creştere, facem o trecere scurtă în revistă a celor patru sisteme de creştere a găinilor ouătoare. Regulamentul Consilului (CEE) nr. 1907/90 (cu amendamentele ulterioare) formulează standardele de comercializare a ouălor. Cu respectarea anumitor condiţii, ouăle pot fi marcate astfel: •  numărul 3  pentru “Ouă provenite de la găini crescute în baterii” •  numărul 2  pentru “Ouă provenite de la găini crescute la sol” - creştere la sol pe aşternut permanent fără acces în padocuri •  numărul 1  pentru “Ouă provenite de la găini crescute