Treceți la conținutul principal

ANULAŢI de urgenţă ORDINUL care FALIMENTEAZĂ FERMELE!

ANULAŢI de urgenţă ORDINUL care FALIMENTEAZĂ FERMELE!

Mai multe organizaţii ale fermierilor români cer imperios Ministerului Sănătăţii explicarea unui ordin aberant ale cărui prevederi duc la falimentarea fermelor de creştere a animalelor. Este vorba despre celebrul Ordin 119.

Acum cinci ani trăgeam un semnal de alarmă cu privire la OMS 119/2014 în legătură cu reglementarea ”din pix” a unor distanţe dintre zonele locuite şi ferme. În toată această perioadă, revista Ferma a publicat diverse articole prin care au arătat că aceste distanţe nu au nici un fundament ştiinţific.
Mai mult, au fost adresate memorii către instituţiile decidente şi a fost solicitată de la Ministerul Sănătăţii documentaţia tehnică ce a stat la baza calculării acestei distanţe. Cum era de aşteptat, nu am primit niciodată ce am cerut. Cu chiu, cu vai, în urma implicării unor organizaţii, a fost modificat celebrul ordin, dar, conform proverbului românesc, ”am sărit din lac în puţ”. Bineînţeles că au fost constituite şi comisii de lucru cu ajutorul celor de la Ministerul Dezvoltării, care au găsit în acest ordin o mulţime de inadvertenţe, ca să nu spunem mai mult. Au fost două întâlniri şi cam atât... Tot conform înţelepciunii populare, ”dacă vrei să îngropi o problemă, faci o comisie”. Şi uite aşa, batem pasul pe loc şi nu se întrevede nici o soluţie.

Ferma_b

Reprezentanţii fermierilor iau atitudine
Fermierii direct influenţaţi de acest ordin - facem precizarea că nu există o reglementare de acest tip la nivel european care să impună României aceste reglementări -, au ajuns în situaţia disperată de a cere lămuriri de la ministerul de resort din cauza acestui ordin aberant.
Astfel, Asociaţia Producătorilor de Carne de Porc din România, Uniunea Crescătorilor de Păsări din România, Asociaţia Crescătorilor şi Exportatorilor de Bovine, Ovine, Porcine din România, Federaţia PRO-AGRO a Producătorilor din Agricultură, Industrie alimentară şi Servicii Conexe din România şi Asociaţia Naţională a Cooperativelor Agroalimentare din România COOP RO solicită de urgenţă Ministrului Sănătăţii lămuriri astfel:
”Vă solicitam respectuos să emiteţi interpretările oficiale necesare pentru a clarifica:
• obligaţiile unităţilor existente din sistemul public şi privat, care funcţionau deja pe acelaşi amplasament la data emiterii Ordinului nr. 119/2014;
• procedura şi documentele necesare pentru stabilirea celui mai vechi amplasament şi precizarea clară a drepturilor titularului acestui amplasament faţă de celelalte construcţii edificate ulterior;
• modul efectiv prin care studiul de impact asupra sănătăţii populaţiei efectuat pentru unităţile din sistemul public şi privat poate modifica distantele de funcţionare ale acestora faţă de locuinţe sau alte unităţi protejate”.
Considerăm că fermierii solicită lucruri normale şi simple, iar aceste doleanţe atât de simple demonstrează încă o dată cât de prost şi întortocheat este acest Ordin, dacă este nevoie de o clarificare oficială.
Revista Ferma a solicitat de nenumărate ori abrogarea de urgenţă a acestui ordin, dar se pare că cei de la Sănătate sunt niţel cam surzi. Prin urmare, poate în al 12-lea ceas se va gândi şi cineva la cei care produc mâncare! Sau ni se confirmă că cei de la Sănătate au doar interesul să importăm mâncare proastă, iar după aceea, cu ajutorul multinaţionalelor farmaceutice, să ne trateze pentru că suntem un popor bolnav!?

Redăm integral apelul fermierilor către Ministrul Sănătăţii
„Stimată doamnă,
Semnatarii prezentei adrese, asociaţii reprezentative pentru creşterea păsărilor şi porcinelor din România atât prin numărul de membri, cât şi prin ponderea acestora de peste 80% în producţia naţională din acest sector, vă adresăm rugămintea de a ne oferi interpretările necesare în privinţa unor aspecte ce ţin de aplicarea Ordinului Ministrului Sănătăţii nr. 119/2014, aşa cum a fost modificat prin Ordinul nr. 994/2018.
Aşa cum am arătat anterior, membrii asociaţiilor semnatare cumulează un procent semnificativ din activitatea în sectoarele menţionate, asigurând zeci de mii de locuri de muncă directe şi contribuind la garantarea securităţii alimentare naţionale pentru aceste produse de importanţă majoră. Aşa cum este menţionat în Programul de Guvernare 2017-2020, la capitolul «Politici agricole şi de dezvoltare rurală», se doreşte ca «sectorul agricol să devină un motor de creştere economică şi o sursă de locuri de muncă pentru populaţia din mediul rural». La acelaşi capitol se introduce, la punctul 5, o măsură de susţinere pentru produsele deficitare, printre care se regăseşte carnea de porc, având ca scop «reducerea importurilor şi asigurarea consumului din producţie internă», iar punctul 6 se referă la creşterea absorbţiei fondurilor europene, având ca efect dorit «creşterea valorii adăugate a produselor, menţinerea activităţilor în mediul rural; stimularea investiţiilor; dezvoltare rurală durabilă».
Afectarea desfăşurării normale a activităţii gospodăriilor din zona rurală, antreprenorilor mici şi mijlocii, cât şi a marilor producători este de natură a produce consecinţe severe, prin prisma scăderii numărului de locuri de muncă şi a veniturilor persoanelor implicate, prin reducerea producţiei interne de pasăre şi porc, prin posibila creştere a preţului cărnii pentru consumatori, prin accentuarea lipsei de performanţă a produselor româneşti comparativ cu cele provenite din afara ţării şi prin scăderea gradului de valorificare a cerealelor produse în România.
Facem aceste menţiuni pentru a sublinia posibilele consecinţe ale modului neunitar de interpretare şi ale punerii în aplicare a actului normativ precizat, care au generat deja numeroase impedimente în obţinerea de avize, autorizaţii sau în desfăşurarea activităţilor reglementate şi autorizate şi care conduc la îngreunarea atragerii de fonduri europene de către tineri fermieri care doresc să înceapă o activitate de producţie zootehnică şi pot conduce chiar la închiderea unor unităţi care funcţionează în prezent.
În consecinţă, vă solicităm respectuos să emiteţi interpretările oficiale necesare pentru a clarifica:
• obligaţiile unităţilor existente din sistemul public şi privat, care funcţionau deja pe acelaşi amplasament la data emiterii Ordinului nr. 119/2014;
• procedura şi documentele necesare pentru stabilirea celui mai vechi amplasament şi precizarea clară a drepturilor titularului acestui amplasament faţă de celelalte construcţii edificate ulterior;
• modul efectiv prin care studiul de impact asupra sănătăţii populaţiei, efectuat pentru unităţile din sistemul public şi privat, poate modifica distanţele de funcţionare ale acestora faţă de locuinţe sau alte unităţi protejate.
Ne exprimăm disponibilitatea pentru a lămuri în orice mod necesar aspectele menţionate în prezenta adresă şi pentru a conlucra cu reprezentanţii tuturor organismelor implicate pentru a ajunge la completarea şi armonizarea cadrului legislativ şi a normelor de aplicare a acestuia”.

 

Articol publicat în revista Ferma nr. 13/240 (ediţia 1-14 august 2019)

 SURSA REVISTA FERMA

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere Leonard STAFIE, Nicoleta DRAGOMIR Cu ce începe ferma de hobby şi când apare afacerea? Când începem să vorbim despre eficienţă şi cum trebuie să ne investim banii pentru a-i putea amortiza economic? Vă oferim spre exemplificare povestea unei familii nădlăcane şi ferma lor cu găini ouătoare: de la prima găină şi primul ou, la sfaturile tehnologice care le vor transforma pasiunea în afacere. Ce-a fost înainte: OUL sau GĂINA?  Eficienţa economică a unei ferme de găini ouătoare ar răspunde că  preţul oului pe piaţă  şi, bineînţeles,  costul de producţie al oului în fermă . În cazul familiei Kukucska din Nădlac, judeţul Arad, factorul declanşator al investiţiei a fost dorinţa de a face bani. Plecaţi de ceva vreme la lucru în Germania, Gerhard şi Ramona visau la întoarcerea acasă, într-o bună zi... doar că nu găseau şi motivaţia suficient de puternică pentru a lua decizia. „Am venit de sărbători acasă, în iarna lui 2017, m-am dus la tata, mi s-a

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun Leonard Constantin Stafie Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range - notarea cu cifra 1 a oului după sistemul de creştere - a înregistrat în ultimii ani o evoluţie notabilă a efectivelor. Sperăm ca această creştere să se menţină, pentru că acest tip de fermă se pretează foarte bine la orice program de dezvoltare a satului românesc. Pentru a vă reaminti ce înseamnă cifra după sistemul de creştere, facem o trecere scurtă în revistă a celor patru sisteme de creştere a găinilor ouătoare. Regulamentul Consilului (CEE) nr. 1907/90 (cu amendamentele ulterioare) formulează standardele de comercializare a ouălor. Cu respectarea anumitor condiţii, ouăle pot fi marcate astfel: •  numărul 3  pentru “Ouă provenite de la găini crescute în baterii” •  numărul 2  pentru “Ouă provenite de la găini crescute la sol” - creştere la sol pe aşternut permanent fără acces în padocuri •  numărul 1  pentru “Ouă provenite de la găini crescute

Modele de cuibare pentru gaini ouatoare

  sursa: http://www.farmtek.com/