10 condiţii minime pentru a vinde ouă online
La noi, este prea puțin dezvoltat sistemul de "coș zilnic", cu abonament la fermieri sau sistemul online de vânzare, când țăranul vine la ușă periodic și distribuie produse la cerere.
Două sunt motivele principale pentru care vânzarea directă nu funcţionează prea bine în România:
- Nu avem încredere că ceea ce se furnizează este sănătos, controlat, fabricat tradițional şi autohton;
- Dependenţa de tehnologie. Acest tip de comerț poate fi practicat cu succes doar în orașele mari și în infrastructura din mediul rural care are acces la internet.
Cum să combatem neîncrederea
Voi insista mai ales asupra faptului că noul tip de consumator din mediul virtual, tot mai des întâlnit, nu are încredere în produsele oferite spre vânzare.
În ultima perioadă a crescut semnificativ numărul platformelor de vânzare a produselor agricole în sistem online, pe care producătorul se înscrie gratuit pentru a-şi promova şi comercializa oferta. Marea majoritate a magazinelor virtuale au un singur criteriu de departajare/eliminare a unor producători: reclamaţiile primite de la clienți.
Pentru a evita prezența impostorilor, dar și pentru a garanta că produsele valorificate prin mediul online sunt sănătoase și sigure din punct de vedere al siguranței alimentare trebuie luate unele măsuri minime de ordin legislativ, tehnic și organizatoric. Aceste probleme trebuie asumate atât de către stat, cât şi de către cei care gestionează aceste platforme online și, nu în ultimul rând, de producător.
Pentru a fi mai explicit voi da un exemplu de 10 măsuri ce trebuie luate pentru creșterea găinilor ouătoare care să asigure încredere la cumpărarea ouălor în online.
Respectaţi aceste cerinţe!
Cum toate regulamentele europene și ordinele ANSVSA se aplică doar pentru efectivele de cel puţin 350 de găini ouătoare, în cazul efectivelor mai mici (ferme mici şi mijlocii) ar trebui adoptat un set de reguli minime care să garanteze că produsul, în exemplul nostru OUL, este sigur din punct de vedere alimentar.
Aceste reguli trebuie asumate de către producător și verificate de cele două entități: statul și platforma online.
- Adăpostul sau încăperea unde sunt cazate păsările să fie suficient de spațioase, ușor de spălat/decontaminat/aerisit, cu o densitate de maxim 6 găini ouătoare/mp;
- Furajarea și adăparea se realizează în adăpători şi hrănitori care să prevină contaminarea cu dejecţii; se asigură front de furajare suficient pentru toate păsările şi care să fie ușor de spălat şi decontaminat;
- Să existe cuibare pentru toate păsările: maxim 6 păsări la un cuibar;
- Padocul unde ies păsările să asigure un minim de 4 mp pe cap de pasăre;
- Adăpostul să fie iluminat conform cerințelor fiziologice ale păsărilor;
- Existența stinghiilor de odihnă și a așternutului permanent în adăpost;
- În același spațiu să nu existe categorii diferite de vârstă sau specii diferite;
- Să existe o evidență minimă cu privire la lucrările efectuate în adăpost (curățenie, tratamente, mortalități);
- Accesul în spațiul de creștere să fie restricționat (împrejmuirea padocului);
- Respectarea condiţiilor de igienă de către persoanele care au acces în adăpost.
Finanţare pentru platforme
Apreciem că platformele online de vânzare a produselor agricole ar putea fi susținute cu finanțare, inclusiv din fonduri europene, să angajeze specialişti şi să deruleze servicii de consultanță pe fiecare domeniu (zootehnie, veterinar, agronomie, horticultură), prin care să se asigure că producătorul respectă criteriile minime de siguranţă alimentară, în baza unui formular simplu care să conțină inclusiv recomandări. Acești specialiști ar avea în primul rând rol de coordonare, consultanţă și sprijin pentru producătorul. Tot acești specialiști ar trebui să țină legătura cu ANSVSA-ul și să transmită rapoartele de inspecții către aceștia.
Astfel ar putea fi creat un sistem flexibil de coordonare și verificare a produselor agricole prin care producătorul să nu fie încurcat în munca lui de producție, ci din contră. Să se vină în sprijinul său, dar şi consumatorul să aibă astfel certitudinea că produsele sunt sigure, sănătoase și bune. Pentru cele 10 măsuri amintite anterior, investițiile inițiale ale unui crescător cu 50 de găini ouătoare nu depășesc suma de 200 lei și nu reprezintă un impediment major pentru conformare. Câştigul însă este pentru toate părțile implicate: producător - platformă comercializare - consumator.
EFICIENŢĂ PENTRU MICUL PRODUCĂTOR
Exemplul propus în acest articol poate fi adaptat oricărui produs agroalimentar obţinut în fermele mici şi mijlocii din ţara noastră. E nevoie de puțină bunăvoință şi viziune pe termen lung. Măsurile nu vor fi puse în aplicare pentru îngrădirea micului crescător, ci pentru aducerea acestuia într-o stare de eficiență economică, prin securizarea exploatației şi a producţiei şi asigurarea accesului la vânzarea online, în cele mai bune condiţii. Astfel poate fi protejată şi dezvoltată pe termen mediu şi lung mica inițiativă privată în domeniul agricol.
un articol de
LEONARD CONSTANTIN STAFIE
mai multe pe această temă
www.revista-ferma.ro
- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
Comentarii