Treceți la conținutul principal

Sărbătoarea învăţământului agricol, la Cudalbi

Sărbătoarea învăţământului agricol, la Cudalbi

În ziua de 29 martie a.c., în comuna gălăţeană Cudalbi, a avut loc cel de-al VIII-lea eveniment al proiectului educaţional "Susţinem învăţământul preuniversitar agricol", pus în operă de revista Ferma prin Fundaţia Revistei Ferma, coordonat de Nicoleta Dragomir, redactor-şef al publicaţiei, şi Leonard Constantin Stafie, coleg şi specialist în avicultură.
În acest format s-a desfăşurat şi a doua etapă a campaniei naţionale "Donez o carte pentru un liceu agricol", parte integrantă a proiectului, iniţiată tot de revista Ferma, în parteneriat cu Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice şi cu Radio România Iaşi. Demersul s-a bucurat de importante donaţii de cărţi de specialitate şi de beletristică. Evenimentul de lansare a acestei campanii a avut loc în 7 martie a.c. la Liceul Tehnologic Agricol "Mihail Kogălniceanu", din comuna Miroslava, judeţul Iaşi.
Cudalbi 1_b

Comuna s-a îmbrăcat în straie de sărbătoare
Cudalbi, o mândră aşezare a ţăranilor liberi, a răzeşilor, s-a îmbrăcat în straie de sărbătoare. Zeci de elevi înveşmântaţi în frumoasele costume populare ale zonei Covurluiului, însoţiţi de cadrele didactice, au dat o pată de culoare unui eveniment deosebit. A fost ca o sărbătoare a comunei. La intrarea în căminul cultural a fost amenajat un atelier de lucru unde creatoarea populară Casia Vitănescu încondeia ouă de Paşti cu motive agrare. Alături, un stand etala mai multe răsaduri din specii de legume realizate de elevii Liceului Agricol.
Cudalbi 2_b
Sala Căminului Cultural “Tache Avramescu”, cu cele 300 de locuri, a fost neîncăpătoare pentru cei care au dorit să fie prezenţi la o manifestare de înaltă ţinută. Alături de elevii cudălbeni au participat aproape 150 de copii din zece licee agricole din ţară, însoţiţi de 24 de cadre didactice. 
De asemenea, au onorat cu prezenţa subsecretarul de stat în Ministerul Agriculturii - Maricel Floricel Dima, preşedintele Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice - Valeriu Tabără, cadre didactice universitare, cercetători, profesori, reprezentanţi ai administraţiei locale, şefi ai instituţiilor cu specific agricol, producători agricoli şi mass media. 
I-am remarcat în sală, printre invitaţi, pe Gavrilă Tuchiluş, unul dintre fermierii de top ai agriculturii româneşti, pe Ion Gavril, directorul societăţii Condor din Matca, o unitate reprezentativă pentru avicultura gălăţeană, a cărui fiică este cadru didactic universitar la Facultatea de Zootehnie a USAMV Iaşi, sau pe Cătălin Petrache, directorul Marcoser, o companie dinamică şi flexibilă care cunoaşte succesul în legumicultură.
La organizarea impecabilă şi la reuşita acestui eveniment şi-au armonizat eforturile conducerea Liceului Tehnologic Nr. 1 Cudalbi (director Lilian Ceoromila), Consiliul Local şi Primăria Cudalbi, în frunte cu primarul Ştefan Drugan, aflat la cel de-al doilea mandat. 
Coordonatorii proiectului au mulţumit pentru căldura şi mesajele pe care le-au transmis gazdele, precizând că întreaga comunitate din Cudalbi s-a pregătit exemplar.
Cudalbi 3_b
Un proiect pentru viitorul agriculturii româneşti
Aşa cum şi-au dorit iniţiatorii, proiectul "Susţinem învăţământul preuniversitar agricol" nu înseamnă doar turul liceelor agricole din România şi promovarea activităţii acestor instituţii de învăţământ preuniversitar. O preocupare importantă este inventarierea problemelor cu care se confruntă învăţământul liceal agricol, dar şi încurajarea elevilor şi părinţilor, precum şi a mediului de afaceri să vină spre agricultură şi să-i asigure viitorul prin participarea activă la susţinerea învăţământului preuniversitar. 
Una dintre marile probleme ale agriculturii zilelor noastre este lipsa forţei de muncă specializată. Indiferent că vorbim despre mecanizatori, tehnicieni în industria agroalimentară, operatori în zootehnie, cererea de angajaţi tineri şi instruiţi a companiilor din agricultură şi a fermierilor este în continuă creştere.
Cudalbi 4_b
O componentă esenţială a agriculturii moderne este educarea, formarea profesională a tinerilor pentru a deveni fermierii viitorului, dar şi pentru a aduce în exploataţiile sau în gospodăriile particulare soluţii sau alternative generatoare de performanţă şi profit.
Din păcate însă, legislaţia încă incoerentă, lacunară, ca şi lipsa de finanţare şi chiar de interes din partea autorităţilor pentru susţinerea şi promovarea liceelor tehnologice şi a învăţământului dual afectează în mod direct activitatea acestor unităţi. Meritul pentru reuşitele pe care le au liceele tehnologice aparţine, în totalitate, colectivelor de coordonare, cadrelor didactice şi elevilor. Împreună dezvoltă parteneriate şi programe educaţionale care îi ajută pe tineri să-şi aleagă drumul potrivit după absolvire. Drept urmare, mulţi dintre foştii elevi ai acestor licee sunt astăzi fermieri de succes!
De asemenea, proiectul urmăreşte să aducă în liceele şi grupurile şcolare cu profil agricol un plus de informaţie de care elevii au nevoie şi de care cadrele didactice se pot folosi pentru a exemplifica, prin modele practice şi viabile economic, fundamentele teoretice prezentate la cursuri şi oferite de programa de învăţământ.
Cudalbi 5_b

„Să vă mândriţi că sunteţi agricultori!”
Luând cuvântul, Valeriu Tabără, prin mâna căruia au trecut aproape 50 de promoţii de studenţi, s-a adresat direct tinerilor, explicând că „Agricultura este un fenomen deschis extraordinar pentru afaceri! Ruralul nostru românesc are nevoie de mulţi oameni tineri care să construiască, nu neapărat numai în agricultură! Sunteţi într-un domeniu care trebuie să fie primul, nu la margine! Sunteţi producători de mâncare şi va fi nevoie de mâncare totdeauna! Sunteţi cei care veţi deschide calea materiilor prime pentru industrii şi, un lucru fantastic, sunteţi cei care veţi produce resursele de energie regenerabilă! Să vă mândriţi că sunteţi agricultori!”.
Cudalbi 6_b
În luarea de cuvânt, Lilian Ceoromila, gazda evenimentului, a salutat proiectul de susţinere a învăţământului preuniversitar agricol şi a prezentat rezultatele obţinute în unitatea de învăţământ pe care o conduce. “Liceul Tehnologic Nr. 1 Cudalbi reprezintă o instituţie de învăţământ care funcţionează după standarde naţionale şi internaţionale de pregătire profesională, ce îşi propune să ofere absolvenţilor o educaţie de calitate în conformitate cu nevoile de schimbare ale societăţii româneşti şi europene. Obiectivele strategice ale şcolii sunt axate pe îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei actului educaţional, pe formarea iniţială, promovând echitatea, coeziunea socială şi integrarea pe piaţa muncii”, a precizat directorul liceului din Cudalbi. 
La rându-i, primarul Ştefan Drugan, el însuşi fermier, ce lucrează circa 600 hectare de teren, a apăsat pe o rană sângerândă: „Ce ne-a lipsit nouă, fermierilor din România? O susţinere şi o strategie pe termen scurt, mediu şi lung din partea statului român. Pe mine, ca primar, ca fermier, ca român, mă doare că generaţiile cele tinere sunt destul de derutate, în sensul că, din păcate, programa şcolară este axată pe tot felul de lucruri pe care piaţa nu le mai cere! Le arătăm tractorul U 650 şi noi avem tractoare cu GPS care merg singure; eu am un asemenea utilaj în fermă!”
Cudalbi 7_b

Realităţi dureroase 
Din intervenţiile participanţilor au ieşit la iveală lucruri şi realităţi dureroase. Bunăoară, Mihaela Ivancia, prodecan al Facultăţii de Zootehnie, din cadrul USAMV Iaşi, a expus o mare problemă, adresându-se tinerilor, aproape dojenindu-i: „Dragi tineri, vreau să vă rog să vă gândiţi la un lucru extrem de simplu: de ce nu mergeţi la facultăţi de profil agricol? Este o foarte mare durere de-a mea că la universităţile agricole nu mai avem absolvenţi de la liceele de profil! La noi, la Facultatea de Zootehnie din Iaşi, nu avem decât puţintei absolvenţi de liceu agricol! Şi constat cu amărăciune că pe lista ofertei de la Cudalbi nu apare cuvântul zootehnie”.

Un model de succes: Liceul Agricol Tecuci 
Un excelent exemplu de bune practici în învăţământul liceal agricol a fost oferit de directorul Marea Dascălu (nume predestinat!) al Colegiului Naţional de Agricultură şi Economie Tecuci, unitate care îşi menţine tradiţia din anul 1924. Instituţia are în prezent 12 clase de învăţământ agricol şi a obţinut titlul de proprietate pentru ferma didactică agricolă în suprafaţă de 50 hectare, din care 11 sunt în apropierea şcolii. „Ca liceu agricol, ne exploatăm ferma didactică în regim propriu, obţinem anual, ca venit propriu, aproape un miliard de lei vechi cu care ne gospodărim şi ne facem toată treaba. Cu elevii am terminat de tăiat hectarul de livadă, acum i-am îndrumat să lege la vie. Pregătim pentru examenul de bacalaureat elevii de clasele a XII-a, avem promovabilitate de peste 70%, anual formăm absolvenţi pentru facultăţi!”, a susţinut Marea Dascălu. 
Directorul Colegiului tecucean consideră că ar trebui ca liceenii din învăţământul agricol să susţină examentul de bacaulareat de tip B pe specialitate şi să aibă posibilitatea să urmeze facultăţile de domeniu şi să nu se mulţumească doar cu şcolile postliceale.
Cudalbi 8_b

„Vrem să vă convingem să rămâneţi în ţară!”
Emil Bălteanu, preşedintele ACCPT Iaşi, Asociaţie ai căror membri lucrează circa 30.000 ha, a venit la Cudalbi cu o importantă donaţie de carte şi cu un mesaj foarte clar: „Este marea durere a agriculturii noastre faptul că absolvenţii au plecat în străinătate. De ce au plecat? Sunt un milion de motive pentru care nu sunteţi angajaţi în România: de la baza materială slabă din licee şi subfinanţarea sistemului, până la paralelismul între învăţământ şi fermier! Dragi copii, ştiţi de ce aţi venit astăzi aici? Noi, toţi cei care suntem prezenţi aici, vrem să vă convingem să rămâneţi în ţară! Să munciţi aici!” Invitatul ieşean a îndemnat fermierii să sprijine liceele agricole la executarea unor lucrări în fermele didactice şi să le pună la dispoziţie propria tehnică agricolă de ultimă generaţie, pe care elevii să poată învăţa în timpul orelor de practică! 
În finalul evenimentului, un grup vocal şi dansatori din cadrul Liceului au susţinut un frumos şi emoţionant program artistic cu cântece şi dansuri specifice Covurluiului.
Cudalbi 9_b
Vizită la Agrimat 
Cel de-al VIII-lea eveniment al proiectului "Susţinem învăţământul preuniversitar agricol" s-a încheiat cu o vizită în complexul Agrimat din Matca, administrat cu mult profesionalism de Gavrilă Tuchiluş, unde oaspeţii cudălbenilor au avut prilejul de a vedea dotările de ultimă generaţie ale sectorului de mecanizare şi vacile cu lapte recordmene din rasa Holstein, cu care fermierul gălăţean se mândreşte.
Cudalbi 10_b
Cudalbi 11_b

Nicoleta Dragomir_declaratieNicoleta Dragomir„Ne aflăm la cel de-al VIII-lea eveniment cu public pe care-l organizăm în cadrul proiectului şi observ cu satisfacţie că din ce în ce mai multă lume este în sală. Sunt extrem de emoţionată pentru modul în care a fost pregătită ziua de astăzi! Este o zi importantă şi pentru noi, şi pentru Dvs. Aceste evenimente sunt gândite de noi pentru elevi şi în favoarea elevilor. Vă mulţumim pentru tot ceea ce faceţi!”
Lilian Ceoromila_declaratie
Lilian Ceoromila: „Liceul nostru a făcut paşi serioşi şi avem rezultate: sunt înscrişi peste 600 de copii, astăzi elevi, mâine antreprenori, oameni de afaceri sau studenţi”.

Mihaela Ivancia_declaratie
Mihaela Ivancia: “Eu am ajuns să predau zootehnie absolvenţilor de liceu de arte, absolvenţilor de liceu sportiv! Mă doare şi vreau să vă spun că din această cauză noi la Universitate începem să facem popularizare de cunoştinţe de domeniu de bază! Adică, în loc să construiesc, eu sap şi abia pun primele cărămizi! Şi nu e normal!”
Marea Dascalu_declaratieMarea Dascălu: „Vă spun că şi în agricultură a cam dispărut cultul muncii! Munca pământului şi creşterea animalelor sunt unele dintre cele mai grele activităţi”.


„A VENIT VREMEA SĂ FACEM!”
Leonard Constantin Stafie_chenar
Leonard Constantin Stafie, iniţiator al acestui proiect, a subliniat un aspect care trebuie remarcat. Iată ce afirmă specialistul în avicultură: „Vreau să spun un lucru care m-a frapat. Am observat că în momentul în care discutăm să organizăm o acţiune, un eveniment, să demarăm un proiect, auzim următoarea zicere: «O să facem!» Bineînţeles că după o perioadă de timp, acest «O să facem» rămâne... atârnat undeva sus! 
Aproape toată lumea spune, dar de fapt nu se implică! Totul rămâne încremenit doar la modul declarativ! Doar cuvinte mari că facem proiectul ăla, însă nimeni nu vine să se intereseze cât şi cum s-a lucrat, nimeni nu verifică şi totul rămâne doar la stadiul de vorbe. Avem destule probleme cu legislaţia, cu finanţarea, cu lucrările agricole... Dar noi nu spunem nimic, dormim bine mersi. Or, ar trebui ca toată lumea să se implice activ. Eu fiind inginer zootehnist şi lucrând în fermă de păsări, nu pot să spun că «o să fac!» Mi-a intrat puiul la o zi, peste alte 21 de zile am partea de demaraj şi trebuie să administrez noul tip de furaj. Am termene de executat şi o succesiune de lucrări de făcut! Deci trebuie să fac la timp şi de calitate!
Sunt multe lucruri de urnit, dar văd că există o lentoare soră cu delăsarea! Iniţiativa şi implicarea plenară şi activă trebuie să vină de la noi înşine! E rândul generaţiilor de tineri să se implice în bunul mers al societăţii! A venit vremea SĂ FACEM!” 

MODIFICARE LEGISLATIVĂ PENTRU FINANŢAREA LICEELOR AGRICOLE
Maricel Floricel Dima_chenar
Maricel Floricel Dima a declarat că speră ca în cât mai scurt timp să fie promulgată iniţiativa legislativă de modificare a Legii 1 prin care Ministerul Agriculturii să poată practic finanţa tot ce înseamnă componenta de practică în liceele preponderent agricole. „Aici putem interveni la achiziţia de utilaje, de echipamente, la reparaţii, construcţii agrozootehnice, de internate şi de cantine, respectiv înfiinţarea de livezi, vii, sere, sisteme de irigat. Practic, tot ce ţine de componenta agricolă, inclusiv mentenanţa lor în viitor. Şi, nu în ultimul rând, o componentă importantă a acestei modificări legislative este aceea că prin Direcţiile Agricole Judeţene, bineînţeles şi cu sprijinul Inspectoratului Şcolar, putem interveni în relaţia cu practica agricolă, astfel să punem în contact liceul cu exploataţiile agricole model din judeţul respectiv, iar elevii, în funcţie de specializare, să-şi desfăşoare activitatea de practică”. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere Leonard STAFIE, Nicoleta DRAGOMIR Cu ce începe ferma de hobby şi când apare afacerea? Când începem să vorbim despre eficienţă şi cum trebuie să ne investim banii pentru a-i putea amortiza economic? Vă oferim spre exemplificare povestea unei familii nădlăcane şi ferma lor cu găini ouătoare: de la prima găină şi primul ou, la sfaturile tehnologice care le vor transforma pasiunea în afacere. Ce-a fost înainte: OUL sau GĂINA?  Eficienţa economică a unei ferme de găini ouătoare ar răspunde că  preţul oului pe piaţă  şi, bineînţeles,  costul de producţie al oului în fermă . În cazul familiei Kukucska din Nădlac, judeţul Arad, factorul declanşator al investiţiei a fost dorinţa de a face bani. Plecaţi de ceva vreme la lucru în Germania, Gerhard şi Ramona visau la întoarcerea acasă, într-o bună zi... doar că nu găseau şi motivaţia suficient de puternică pentru a lua decizia. „Am venit de sărbători acasă, în iarna lui 2017, m-am dus la tata, mi s-a

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun Leonard Constantin Stafie Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range - notarea cu cifra 1 a oului după sistemul de creştere - a înregistrat în ultimii ani o evoluţie notabilă a efectivelor. Sperăm ca această creştere să se menţină, pentru că acest tip de fermă se pretează foarte bine la orice program de dezvoltare a satului românesc. Pentru a vă reaminti ce înseamnă cifra după sistemul de creştere, facem o trecere scurtă în revistă a celor patru sisteme de creştere a găinilor ouătoare. Regulamentul Consilului (CEE) nr. 1907/90 (cu amendamentele ulterioare) formulează standardele de comercializare a ouălor. Cu respectarea anumitor condiţii, ouăle pot fi marcate astfel: •  numărul 3  pentru “Ouă provenite de la găini crescute în baterii” •  numărul 2  pentru “Ouă provenite de la găini crescute la sol” - creştere la sol pe aşternut permanent fără acces în padocuri •  numărul 1  pentru “Ouă provenite de la găini crescute

Modele de cuibare pentru gaini ouatoare

  sursa: http://www.farmtek.com/