Treceți la conținutul principal

Brandul “STUPINA LUI ANDREI”, pe linia de fabricaţie

Brandul “STUPINA LUI ANDREI”, pe linia de fabricaţie

În comuna vrânceană Răcoasa sunt câţiva prisăcari împătimiţi. Unul dintre aceştia este Andrei Blaga, un tânăr care a dezvoltat o mică afacere din albinărit, din această nobilă şi străveche ocupaţie a poporului român.
A împlinit vârsta de 25 de ani, locuieşte în satul Verdea şi se trage dintr-o familie de apicultori. Împreună cu tatăl său are în îngrijire aproape o sută de stupi de albine din rasa românească Apis mellifera carpatica, albină productivă (în condiţii excepţionale de cules producţia medie multianuală poate atinge şi 50-60 kg/familie). Rasa a fost medaliată de trei ori la congresele internaţionale ale Apimondia pentru caracteristicile valoroase de comportament şi productivitate.
stupina 3_b
stupina 7_b
Proiect pentru o linie de ambalare a mierii
“Anul trecut am depus un proiect pentru dezvoltarea afacerii prin programul Start-up Nation care, ulterior, a fost declarat eligibil. Am solicitat sprijin financiar pentru achiziţionarea unei linii tehnologice complete, cu utilaje şi echipamente pentru ambalarea mierii de albine în pliculeţe şi mini-caserole şi etichetarea acestora, astfel încât produsele de stupină să fie mai lesne de comercializat. După ce am primit finanţarea, am cumpărat utilajele de la un cunoscut producător şi ne-am străduit să le punem în funcţiune. Le-am testat în condiţiile tehnologice de lucru şi încet, încet am început să facem producţie. De asemenea, mai timid, s-a pus pe picioare şi vânzarea mierii de albine. Sigur, este multă muncă, dar avem convingerea că vom reuşi - dacă ne ajută Dumnezeu! - şi o să fie treaba bună!”, ne-a declarat apicultorul profesionist.  
stupina 6_b
stupina 5_b
stupina 2_b
Pe piaţa apicolă, preţuri de… trântori! 
Andrei Blaga ştie că anul apicol nu a fost unul dintre cei mai buni. Au fost probleme cu culesurile, aşa că producţia de miere nu a fost cea aşteptată de către crescătorii de albine, ci mult mai mică. Aşa cum se întâmplă în toate sectoarele de producţie, chestiunea cea mai arzătoare rămâne comercializarea. Preţurile producţiei apicole sunt de… trântori! Adică, foarte mici. În Stupina lui Andrei, oferta este generoasă, începând cu mierea, sută la sută naturală: polifloră, de tei, de salcâm, de floarea-soarelui sau de rapiţă, şi până la produsele de prisacă: polen, căpăceală, păstură, propolis, faguri cu miere, lăptişor de matcă sau ceară.
Produsele apicole le valorifică pe unde şi cum găseşte: în pieţe, cu ocazia participării la târgurile de profil, la unele unităţi hoteliere şi de alimentaţie publică, la diferiţi clienţi, dar la preţuri care, uneori, nu acoperă nici măcar munca, darămite calitatea. „Până acum vindeam mierea la angrosişti, o dădeam aproape pe degeaba, la un preţ foarte scăzut. M-am gândit să ne oprim, să luăm utilajele, să procesăm şi să adăugăm plusvaloare mierii de albine. De aceea am optat pentru dozare şi ambalare; obţinem şi un preţ mai bun, dar şi munca va fi mai bine plătită. Producem miere de toate felurile, salcâm, tei, rapiţă, ne plimbăm cu stupii după fiecare floare ca să avem producţia cât mai diversificată”, a explicat crescătorul de albine din Verdea - Răcoasa.
stupina 4_b
stupina 8_b
Brandul “Stupina lui Andrei” 
Andrei Blaga se află la început şi este hotărât să facă treabă. Este absolvent de liceu, specialitatea mecanică. În anul 2017, şi-a deschis firmă, după ce a urmat un curs de pregătire profesională în apicultură, şi-a angajat câţiva oameni cu carte de muncă pentru că, după cum spune, “nu poţi lucra singur”. Tatăl său se ocupă de partea de stupină şi el cu „mica industrie”. „În urmă cu trei ani, în 2016, am creat pagina de facebook . Intenţionez să înregistrez acest brand, de aceea am imprimat banda pentru etichete. Cu noua linie de fabricaţie pot ambala şi eticheta pliculeţe cu miere pentru ceaiuri, caserole mici de 30 de grame sau borcane de diferite capacităţi. Voi face de toate, tot ce se poate vinde la un supermarket”, a susţinut tânărul apicultor vrâncean.
stupina 1_b
Deocamdată, este în căutarea unui distribuitor din zonă mai răsărit cu care să intre într-un parteneriat de afacere. 
„Am încercat să livrez pe piaţă pliculeţe cu miere de albine. Într-un final, am găsit un lanţ de cinci, şase restaurante care ar fi vrut să încerce o colaborare, dar nu mă ajută prea mult. Fiind distanţa mare faţă de oraş, costurile de producţie şi de transport sunt prea ridicate. Ca să merg eu cu maşina să duc câte puţin, mă costă mai mult benzina, decât banii pe care îi primesc pe miere! Trebuie să găsesc un partener cu care să închei o colaborare pe zona de distribuţie!”, a precizat Andrei Blaga. 
Apoi, stuparul vrâncean a ţinut să adauge: „Dacă va merge bine vânzarea cu noile produse, mă gândesc să extind partea de stupină. Nu are rost să cumpăr miere de albine din altă parte. Voi extinde prisaca să produc cât mai multă miere ca să acopăr cererea”. 
Noua investiţie, a cărei valoare s-a ridicat la circa 44 mii de euro, i-a înlesnit tânărului apicultor intrarea şi individualizarea pe piaţă, iar rentabilizarea afacerii îl va “obliga”, cu siguranţă, să mărească numărul de familii de albine din Stupina lui Andrei.
Articol publicat in revista Ferma nr. 16(243), 15-30 septembrie 2019

Echipa "VIITOR PENTRU SATE" - Vrancea
Marian MUŞAT
Nicoleta DRAGOMIR
foto: Leonard STAFIE, Claudiu BOROBEI

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere Leonard STAFIE, Nicoleta DRAGOMIR Cu ce începe ferma de hobby şi când apare afacerea? Când începem să vorbim despre eficienţă şi cum trebuie să ne investim banii pentru a-i putea amortiza economic? Vă oferim spre exemplificare povestea unei familii nădlăcane şi ferma lor cu găini ouătoare: de la prima găină şi primul ou, la sfaturile tehnologice care le vor transforma pasiunea în afacere. Ce-a fost înainte: OUL sau GĂINA?  Eficienţa economică a unei ferme de găini ouătoare ar răspunde că  preţul oului pe piaţă  şi, bineînţeles,  costul de producţie al oului în fermă . În cazul familiei Kukucska din Nădlac, judeţul Arad, factorul declanşator al investiţiei a fost dorinţa de a face bani. Plecaţi de ceva vreme la lucru în Germania, Gerhard şi Ramona visau la întoarcerea acasă, într-o bună zi... doar că nu găseau şi motivaţia suficient de puternică pentru a lua decizia. „Am venit de sărbători acasă, în iarna lui 2017, m-am dus la tata, mi s-a

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun Leonard Constantin Stafie Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range - notarea cu cifra 1 a oului după sistemul de creştere - a înregistrat în ultimii ani o evoluţie notabilă a efectivelor. Sperăm ca această creştere să se menţină, pentru că acest tip de fermă se pretează foarte bine la orice program de dezvoltare a satului românesc. Pentru a vă reaminti ce înseamnă cifra după sistemul de creştere, facem o trecere scurtă în revistă a celor patru sisteme de creştere a găinilor ouătoare. Regulamentul Consilului (CEE) nr. 1907/90 (cu amendamentele ulterioare) formulează standardele de comercializare a ouălor. Cu respectarea anumitor condiţii, ouăle pot fi marcate astfel: •  numărul 3  pentru “Ouă provenite de la găini crescute în baterii” •  numărul 2  pentru “Ouă provenite de la găini crescute la sol” - creştere la sol pe aşternut permanent fără acces în padocuri •  numărul 1  pentru “Ouă provenite de la găini crescute

Modele de cuibare pentru gaini ouatoare

  sursa: http://www.farmtek.com/