Treceți la conținutul principal

„SUSŢINEM învăţământul preuniversitar AGRICOL!”, la un an de la implementare!

„SUSŢINEM învăţământul preuniversitar AGRICOL!”, la un an de la implementare!

În luna iunie s-a împlinit exact un an de când revista Ferma, prin Fundaţia Revistei Ferma a lansat proiectul „SUSŢINEM învăţământul preuniversitar AGRICOL!” prin care s-a urmărit, între alte obiective, crearea unui curent în mediul urban şi rural cu privire la necesitatea existenţei unui învăţământ liceal agricol performant.
La moment de bilanţ, am purtat o discuţie cu Nicoleta Dragomir, redactor-şef revista Ferma, şi dr. ing. Leonard Constantin Stafie, autor, specialist în avicultură, oameni fără de care acest proiect nu ar fi putut fi pus în operă şi nu s-ar fi bucurat de un success binemeritat.
La început a fost ideea
„Am plecat de la o idee, aceea de a dona liceelor agricole nişte cărţi, („Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range” şi „Ghid de creştere a puilor de carne”) în ediţie revizuită şi adăugită, reeditate cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la primul număr al revistei Ferma, semnate de mine, şi - iată! - s-a ajuns la un proiect în toată regula în care au fost angrenate cel puţin 15 licee, s-au derulat 15 evenimente la care au fost prezenţi peste 2.000 de participanţi şi au fost donate bibliotecilor din aceste unităţi de învăţământ un fond de carte şcolară cu peste 2.000 de titluri. Am reuşit la Liceul Agricol de la Geoagiu ca biblioteca să ajungă la performanţa de a inventaria un număr de 50 de mii de cărţi, ceea ce pentru un liceu agricol este mare lucru. Cred că a fost un cadou frumos din partea noastră, a Fundaţiei Revista Ferma, mai ales că, în toamnă, doamna bibliotecară se va pensiona, după 40 de ani de activitate”, ne-a declarat Leonard Constantin Stafie. 
Potrivit interlocutorului, în timpul derulării proiectului, s-au creionat câteva idei, astfel încât campania „Donez o CARTE pentru un LICEU AGRICOL” s-a impus ca o consecinţă firească şi naturală.
un an de proiect_1_b
Modificarea Legii Educaţiei pentru ca liceele să fie finanţate de MADR
„A doua chestiune pentru care luptăm este modificarea legislaţiei învăţământului agricol care a fost acceptată. Actul normativ a fost elaborat! Sunt modificări la Legea Educaţiei ce privesc finanţarea bazelor didactice ale liceelor cu profil agricol şi intervenţii, inclusiv, în curriculă şi partea manualelot tehnologice pentru că unele sunt din anii ’70 şi bineînţeles că nu mai sunt adaptate la realitatea agricolă. În acest sens, pe 15 aprilie 2019 la MADR a avut loc prima întâlnire între conducerea ministerului şi a reprezentanţilor liceelor agricole, asociaţiile de fermieri pe acest subiect şi urmează în perioada următoare să mai fie una. Este un punct important că s-a revenit la matcă. Modificarea Legii Educaţiei readuce pe făgaşul normal o stare de fapt. De la făurirea statului modern Român din timpul lui Cuza şi odată cu apariţia primelor şcoli agricole până aproape în zilele noastre, liceele de profil au funcţionat de peste 180 de ani sub oblăduirea Ministerului Agriculturii. Acum 7-8 ani noi am inventat roata şi am scos liceele agricole din subordinea MADR iar rezultatele se văd: din 250 de unităţi liceale, dacă au mai rămas un sfert. Important este că Ministerul Agriculturii vrea şi se implică în viitorul acestora”, a precizat Leonard Stafie.
Ziua Liceelor Agricole a creat un val de luat în seamă!
Trebuie menţionat că o secvenţă distinctă a proiectului „SUSŢINEM învăţământul preuniversitar AGRICOL!”, a fost organizarea primei ediţii a Zilei Liceelor Agricole la Agriplanta pentru care producătorul emisiunii Viaţa satului de la TVR 1, Gabi Gherghescu v-a felicitat pentru că „aţi creat un val pe care nimeni nu l-a mai putut ignora!”
„Aşa este! Ce am reuşit noi să facem la Ziua Liceelor Agricole la Agriplanta? Practic, am reunit 15 licee participante, au fost 200 de elevi însoţiţi de profesori în cortul Forum de la Agriplanta, au fost invitaţi fermieri, Asociaţia Producătorilor de Porumb din România, care a devenit partenerul nostru. Şi roadele se văd: în judeţul Iaşi, în colaborare cu Liceul de la Miroslava, elevii fac practică în fermele Asociaţiei Cultivatorilor de Cereale şi Plante Tehnice care este membră a APPR. În acest sens, vrem să îi mulţumim dlui Emil Bălteanu, liderul ACCPT Iaşi, cel care ne sprijină şi ne susţine foarte mult pentru că a avut nişte idei inovatoare pe care le-am prezentat la întâlnirea de la MADR şi care privesc exact problemele fermierilor şi dorinţa lor ca elevii să facă practică în fermele lor. Să vedem cum stau lucrurile cu Ministerul Muncii, ar trebui să se ajungă la o modificare legislativă potrivit căreia să existe un contract cadru pe cel puţin cinci ani de zile ca după finalizarea studiilor, absolvenţii de liceu să lucreze în fermele în care au făcut practică”, ne-a declarat Nicoleta Dragomir, coordonatoarea de proiecte a Fundaţiei Revista Ferma.
tabara geoagiu_b
Potrivit Nicoletei Dragomir, la Ziua Liceelor Agricole au participat oficiali ai autorităţii care se ocupă de învăţământul dual, subordonată Secretariatului General al Guvernului, au fost prezenţi reprezentanţi ai firmelor importatoare şi producătoare de utilaje agricole din România, a participat dl Maricel Floricel Dima, subsecretar de stat al MADR, cel care se ocupă de biroul care coordonează liceele agricole. Deja a apărut în Monitorul Oficial o listă cu 58 de licee agricole identificate de minister la nivel naţional pentru a fi susţinute financiar, listă care va suferi unele modificări pentru că sunt şi licee care au rămas pe dinafară şi au potenţial foarte mare, la fel cum sunt unităţi de învăţământ înscrise pe listă şi care nu prea au nici o şansă să se dezvolte din punct de vedere al claselor cu profil agricol.
O acţiune frumoasă: tabăra tematică de la Geoagiu 
O altă iniţiativă ce a avut ecou în rândul învăţământului preuniversitar agricol a fost tabăra tematică de la Geoagiu. „Ideea cu tabăra ne-a venit ideea în momentul în care am participat la începutul lunii martie la Cluj la întâlnirea Asociaţiei Amicii Rozelor din România (la care ne-am afiliat) şi un un producător din zona Hunedoarei s-a plâns că are trandafiri de dulceaţă şi nu are ce face cu ei. Aşa că la sfârşitul lunii iunie 2019 la Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” Geoagiu, (Hunedoara), timp de o săptămână, am organizat prima tabără tematică pentru liceele agricole la care au participat 11 licee din ţară cu câte patru elevi şi un profesor. Elevii au fost angrenaţi în activităţi specifice în trei tipuri de ferme: de trandafiri, de vaci cu lapte şi de măgăriţe. Dar mai multe amănunte vor fi publicate în numerele viitoare ale revistei Ferma. 
Ne dorim ca pe viitor să extindem aceste tabere tematice şi în alte zone din ţară şi, de ce nu, poate reuşim să facem şi un proiect în sensul acesta”, a explicat redactorul-şef al revistei Ferma.
Elevii de gimnaziu sunt îndrumaţi către liceele agricole
Nicoleta Dragomir a continuat subliniind că proiectul „SUSŢINEM învăţământul preuniversitar AGRICOL!” a reunit la un loc factorii de decizie, reprezentanţii liceelor, profesorii, elevii - care sunt pe primul loc -, fermieri şi firmele din domeniul agricol. Important este că fiecare eveniment cu public a început cu prezentarea liceelor participante, cu ridicarea elevii în picioare şi aplaudarea lor la scenă deschisă pentru că ei sunt motivul pentru care există acest proiect. „Ne dorim, cu toate atuurile pe care le avem şi cu munca noastră, ca după ce termină liceul să nu se mai gândească la plecare în străinătate, cu sau fără bac; să-i determinăm pe elevii de la agricol să înţeleagă că munca specializată în agricultură este foarte bine plătită acum şi se caută”, a explicat coordonatorul de proiecte al Fundaţiei Revista Ferma. 
„Pentru a atrage elevii din ciclul gimnazial spre liceele agricole, am organizat trei evenimente, desprinse din proiectul mare. Astfel, pe 21 februarie 2019 la Voiteg, în Timiş, la centrul de mecanizare care se ocupă de practica elevilor de la Liceul Agricol din Timişoara, am adus elevi de gimnaziu şi părinţi ca să vadă ce înseamnă un liceu agricol. În 19 aprilie la Miroslava, judeţul Iaşi la fel, au fost 140 de elevi de la 7 şcoli generale însoţiţi de părinţi care au vizitat pe grupuri laboratoarele, ferma zootehnică şi muzeul. În timpul discuţiilor am convins cadrele didactice şi părinţii să îndrume elevii să se înscrie la liceul agricol.
De asemenea, la Geoagiu au venit şi elevi de la şcoli generale la o zi a porţilor deschise pentru a vedea ce înseamnă să fii elev la liceul agricol. Şi noi asta le spunem în permanenţă elevilor: că trebuie să fie mândri că sunt elevi ai unui liceu agricol pentru că ei vor fi cei ne vor pune mâine pâinea pe masă!”, ne-a declarat Nicoleta Dragomir.
Proiectul pentru educaţia agricolă continuă
De asemenea, din toamnă, după începerea noului an şcolar vor fi reluate evenimentele cu public. În 20 septembrie, la expoziţia Apullum Agraria de la Alba Iulia, cu concursul Consiliului Judeţean şi al Asociaţiei Crescătorilor de Ovine, condusă de dr. Horia Moruţan, revista Ferma şi Fundaţia Revistei Ferma vor organiza cea de a II-a ediţie a „Zilei Liceelor Agricole”. 
În toamnă se va înfiinţa Asociaţia liceelor agricole, o structură care să reprezinte, realmente, interesele învăţământului preuniversitar agricol şi va avea loc deschiderea unui site specializat destinat liceelor agricole pentru care s-a cumpărat domeniul: licee-agricole.ro! 
Există un grup pe reţeaua de socializare WhatsApp, iar revista Ferma şi platforma Agroinfo vor susţine şi promova învăţământul preuniversitar agricol prin campanii de presă, articole, reportaje şi alte genuri publicistice.

„ISTORIA NE OBLIGĂ SĂ MERGEM MAI DEPARTE!”
„Ştim foarte bine de unde am plecat. Practic, evenimentul de debut a avut loc la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” din Brăneşti, judeţul Ilfov, unde în 14 iunie 2018 am organizat primul eveniment cu public. Au participat în jur de 30 de persoane, între care prietenii noştri Corina Mareş, manager DLG InterMarketing România, Arnaud Perrein, fermier din Ialomiţa, Mihai Ivaşcu, reprezentantul APIMAR, cadre didactice. Dascălii liceului gazdă au fost cei care ne-au determinat să mergem mai departe şi să organizăm următorul eveniment cu public. Iar de la 30 de persoane prezente la Brăneşti, acum un an de zile, am ajuns la peste 350 de participanţi, cum s-a întâmplat la Geoagiu şi Cudalbi, în judeţul Galaţi, fermieri, absolvenţi şi autorităţi judeţene şi locale care s-au alăturat mesajului nostru de susţinere! Istoria ne obligă să mergem mai departe!”, a concluzionat Nicoleta Dragomir.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere

FERMA DE GĂINI OUĂTOARE, de la hobby la afacere Leonard STAFIE, Nicoleta DRAGOMIR Cu ce începe ferma de hobby şi când apare afacerea? Când începem să vorbim despre eficienţă şi cum trebuie să ne investim banii pentru a-i putea amortiza economic? Vă oferim spre exemplificare povestea unei familii nădlăcane şi ferma lor cu găini ouătoare: de la prima găină şi primul ou, la sfaturile tehnologice care le vor transforma pasiunea în afacere. Ce-a fost înainte: OUL sau GĂINA?  Eficienţa economică a unei ferme de găini ouătoare ar răspunde că  preţul oului pe piaţă  şi, bineînţeles,  costul de producţie al oului în fermă . În cazul familiei Kukucska din Nădlac, judeţul Arad, factorul declanşator al investiţiei a fost dorinţa de a face bani. Plecaţi de ceva vreme la lucru în Germania, Gerhard şi Ramona visau la întoarcerea acasă, într-o bună zi... doar că nu găseau şi motivaţia suficient de puternică pentru a lua decizia. „Am venit de sărbători acasă, în iarna lui 2017, m-am dus la tata, mi s-a

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun

GĂINA ÎN SISTEM FREE RANGE a avut încă un an bun Leonard Constantin Stafie Creşterea găinilor ouătoare în sistem free range - notarea cu cifra 1 a oului după sistemul de creştere - a înregistrat în ultimii ani o evoluţie notabilă a efectivelor. Sperăm ca această creştere să se menţină, pentru că acest tip de fermă se pretează foarte bine la orice program de dezvoltare a satului românesc. Pentru a vă reaminti ce înseamnă cifra după sistemul de creştere, facem o trecere scurtă în revistă a celor patru sisteme de creştere a găinilor ouătoare. Regulamentul Consilului (CEE) nr. 1907/90 (cu amendamentele ulterioare) formulează standardele de comercializare a ouălor. Cu respectarea anumitor condiţii, ouăle pot fi marcate astfel: •  numărul 3  pentru “Ouă provenite de la găini crescute în baterii” •  numărul 2  pentru “Ouă provenite de la găini crescute la sol” - creştere la sol pe aşternut permanent fără acces în padocuri •  numărul 1  pentru “Ouă provenite de la găini crescute

Modele de cuibare pentru gaini ouatoare

  sursa: http://www.farmtek.com/