Ziua mondiala a oului

marți, 20 aprilie 2010

Legi ca ale noastre, nimeni n-are! - Editorial Revista Ferma

Legi ca ale noastre, nimeni n-are!

 

 

Odată cu venirea primăverii, se simte prin pieţe miros îmbietor de ceapă şi usturoi verde... Mă apropii să iau câteva legături. Sunt cam pipernicite, ce-i drept, dar îmi spun că asta e marfă de-a noastră sută la sută, crescută în grădină de român. E drept că de la masa vecină îmi face ispititor cu ochiul o ceapă verde de toată frumuseţea, bine făcută dar, ce-i drept, şi mai puţin mirositoare. Dar ea e venită de la străini, aşa că rămân la prima alegere, ca să încurajez producţia internă... Să ne-nţelegem, nu agreez povestea cu "ce e mic şi ofilit e românesc, ce e mare şi frumos colorat e de import", pentru că în foarte multe cazuri pe care le cunosc, nu e deloc aşa...

Din punct de vedere al consumatorului însă, sigur că mă bucură o ofertă cât mai variată de fructe şi legume, indiferent de provenienţa lor. O ofertă bogată înseamnă concurenţă, deci şi preţuri mai mici. Mai ales că faza cu "natural 100%" nu e tocmai credibilă în zilele noastre. Însă din punct de vedere al jurnalistului de presă agricolă nu pot să nu remarc cât de absurdă poate fi decizia politică atunci când musteşte de interese mai mult sau mai puţin ascunse. De pildă, ultima idee măreaţă a celor doi membri ai Comisiei de agricultură din Camera Deputaţilor - Valeriu Tabără, preşedintele comisiei şi Valeriu Steriu, de a închide supermarketurile duminica. Să nu credeţi că nu are tâlcul ei povestea asta. Numai că efectele aplicării unei asemenea decizii vor fi taman invers faţă de ceea ce, să zicem, au previzionat cei doi. Logica e simplă. Închizi supermarketul în ideea că obligi orăşeanul să meargă la piaţă sau la magazinul de cartier şi astfel încurajezi comercializarea produselor româneşti? Nu e nici pe departe aşa! Pentru că preţurile vor creşte, producătorii şi asociaţiile care livrează marilor magazine se vor duce în cap, procesarea internă va avea şi ea de suferit, consumatorul va fi nemulţumit şi uite-aşa, s-au dus naibii "bunele" intenţii.

La prima vedere, e greu de înţeles cum doi cunoscători de agricultură, implicaţi la un moment dat în funcţii înalte pe la minister (Tabără ex-ministru al agriculturii şi Steriu ex-secretar de stat) nu-şi dau seama că o asemenea treabă pur şi simplu nu merge la noi. Sau nu încă. Mai degrabă şi-ar pune toţi oficialii de la agricultură materia cenuşie la contribuţie să găsească soluţii reale pentru sprijinirea sectorului horticol românesc şi pentru promovarea produselor autohtone! Pentru că o bucată de carton înfiptă cu o scobitoare într-un măr românesc, pe care scrie "Fără chimicale" nu înseamnă promovare...

Aaaa, nu sunt bani? Să fie aşa oare? Numai dacă stăm să ne gândim la cât de mulţi bani s-au dus pe deja celebrele caravane de informare cu efecte zero la populaţia agricolă şi ne dăm seama cam cât de ridicol sună câteodată "din lipsă de fonduri"...

 

Nicoleta DRAGOMIR

Trimiteți un comentariu